onsdag 2. april 2008

Hva er en klem?

Lyrikk er enten sanglyrikk, som er beregnet på å fremføre muntlig, eller boklyrikk som er ment for lesing. Linjene i et dikt er nøyaktig planlagt, slik at diktet skal få riktig effekt på leseren. Teksten har ofte rim og/rytme for å få det mer fengende. Den er kort, men har ofte mye betydning i den teksten som er. Lyriske tekster skal si mye med få ord.



En Klem<3
En klem er ikke bare en klem. En klem er kjærlighet, en klem er omtenksomhet. En klem er tanken. Tanken på å gi din kjærlighet til en annen. La den andre føle varme og trygghet. Vise den andre at du ikke bare er en vanlig person som går på gata i grått. Men er den spesielle personen du er. En klem, er ikke bare en klem. Det betyr at man bryr seg om deg<3


Dette diktet er skrevet av en venn av meg som heter Kim Peter Nilsen. Det er skrevet rundt oktober 2006. Han har skrevet ganske mange forskjellige dikt, men de fleste er på engelsk.

Dette diktet handler om hva dikteren mener at en klem er. Han forklarer det mye mer enn bare to personer som holder rundt hverandre. Etter å ha lest det blir en klem noe helt annet. Den blir mye mer følelsesladd og du tenker på at alle du gir en klem betyr noe for deg. Han sier at du viser den andre personen at den ikke bare er en person i grått på gaten, men at den personen betyr noe for noen. Alle har noen de bryr seg om, og det skader ikke å vise dette litt ekstra ved å gi han eller henne en god klem.

Jeg likte dette diktet fordi jeg syntes det var veldig søtt. Jeg tenkte at dette diktet har dikteren skrevet til en person som han har brydd seg om. Det jeg også likte med det var at det var en person jeg kjenner som har skrevet det, da blir det enda bedre. Når jeg leste det, så tenkte jeg på alle de personene som bryr seg om meg og som jeg bryr meg om. Jeg tenkte på at jeg må ta vare på dem jeg er glad i og at en klem er det bare å dele ut så ofte du kan!

1 kommentar:

LK sa...

En fin presentasjon av et fint dikt. Morsomt å se at dere sysler med lyrikk utenfor skolen også!