tirsdag 15. april 2008

Drageløperen av Khaled Hosseini


Jeg ble nettopp ferdig med å lese Drageløperen og fant ut at jeg ville skrive et lite innlegg i blogge min om den. Grunnen er at jeg vil det er at denne boken var helt sinnsykt bra. Det er den beste boken jeg har lest hittil i mitt liv.

Boken handler om en gutt som heter Amir. Han vokser opp sammen med faren sin i en rik pashtuner-familie i Kabul i Afghanistan. Moren døde da Amir ble født. De har en hazara familie som er tjenerne deres. Hazara folket ble regnet som et mindre verdt folk på denne tiden i Afghanistan. Ali og Hassan heter de. Ali vokste opp med faren til Amir og de er veldig gode venner. Hassan og Amir vokser opp sammen de også. Rahim Kahn er en god venn av alle.
Dragekamper en en populær vinter aktivitet i Kabul og en vinter vinner Amir denne kampen. Hassan som er fantastisk til å løpe etter drager, løp for å finne den siste dragen Amir kuttet (drageløpere). Han kommer ikke tilbake, og Amir løper for å se etter han. Da finner han Hassan som blir voldtatt av Assef. Amir gjør ikke noe for å hjelpe vennen sin, og dette endrer hele resten av livet til Amir.

Detter er starten av boken, og for å finne ut resten må dere lese den selv. Den høres ikke så alt for spennende ut når man bare leser det sånn som jeg har skrevet det her, men dette er en så utrolig bra bok. I denne boken er det en blanding av kjærlighet, humor, og mange veldig triste hendelser. Hvis du blir lett rørt av bøker, så kommer tårene til å renne mens du leser denne. Jeg tror det er lenge til jeg leser en like bra bok på lenge. Denne boken passer til alle. Både voksne og ungdom kan fint lese dennne boken og synes den er like bra.

Som sagt, etter du har lest denne boken tar det en stund før du finner noe like bra og spennede!!

1 kommentar:

LK sa...

Det er faktisk lett å finne en bok som er like bra. Bok nummer to av samme forfatter, Tusen strålende soler, er etter min mening bedre enn Drageløperen. Du kan med andre ord bare kaste deg over den med en gang.